کارگردانی تلویزیون

مقدمه

طبق آماری که در سال 1993 گرفته شده است، نوجوانان آمریکایی تا پایان دبیرستان 19 هزار ساعت به تلویزیون نگاه می کنند . یعنی بیشتر از مدت زمانی که در کلاس درس حضور دارند، وقت خود راصرف تماشای تلویزیون می کنند. متأسفانه درکشور ما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد. اما تأثیر پذیری بسیار زیاد نوجوانان و جوانان ما از شخصیت های تلویزیونی، بیانگر آن است که جوانان، بخش عظیمی از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می کنند و در این میان تله تئاترها، فیلم ها و سریال های تلویزیونی که در حیطه کار کارگردانان تلویزیون است، بیشترین مخاطب رادارند . تخصص کارگردانی تلویزیون از سال گذشته در دانشکده صدا و سیما در دوگرایش نمایش و مستند ارائه می شود.


گرایش نمایش
کارگردانی تلویزیونی یک رشته کاربردی است و هدف آن تربیت نیروی متخصص ، متعهد و خلّاق برنامه ساز در جهت سیاست های سازمان صدا و سیما است . افرادی که به یاری معلومات و مهارت های فنی ، تکنیکی ، هنری و تحلیلی ، زمینه ساخت و تولید انواع برنامه های تلویزیونی را فراهم می آورند. در واقع کارگردان تلویزیون کسی است که ذهنیت خود را با استفاده از آموزش های کلاسیک وآکادمیکی که در خصوص برنامه سازی تلویزیون در طول دوران تحصیل کسب کرده است، به تصویر می کشد و با خلاقیت و نوآوری به تولید برنامه های تلویزیونی می پردازد. در این میان ، دانشجویان گرایش نمایش، به مطالعه ، پژوهش و تجربه در کارگردانی انواع برنامه های داستانی تلویزیون اعم از سریال ها ، برنامه های کوتاه و تله تئاترها می پردازند. به عبارت دیگر، دانشجویان این گرایش، روش های طراحی و تولید یک برنامه داستانی از عرصه ایده تا ساخت در استودیو یا واحد سیار، پخش و ارزشیابی آن را فرا می گیرند و در این میان با چگونگی نقد و تحلیل برنامه های تلویزیونی، تحولات اجرا ، تصویرنامه نویسی ، جلوه های خاص ، طراحی صحنه ، شیوه های بیان و نحوه ارتباط تنگاتنگ فرم و محتوا آشنا می شوند.گفتنی است که تمامی این دروس همراه بافعالیت های عملی و کارهای کارگاهی است تا دانشجویان با استفاده از امکانات و تجهیزات کاربردی دانشکده و سازمان صدا و سیما بتوانند، تجربه و مهارت لازم را برای ساخت و تولید برنامه های داستانی تلویزیونی کسب نمایند.

گرایش مستند
با اشتیاق دوربین را به دست میگیرد و شتابان در موج جمعیت، در بازارها،کنار رودخانه ها و در حاشیه جنگلها به دنبال سوژه میگردد. زمانی ازشقایقها و آلاله های خفته در سینه کوهساران صحنه های زیبایی می یابد.زمانی دیگر از رازهای نهفته در سینه کوهنشینان و کویرنشینان آگاهی می یابد و آیینها، آداب و رسوم و سور و سوگ مناطق مختلف ایران را به یاری عدسی دوربین خود به تصویر می کشد تا تنوع فرهنگی و تعدد میراثهای فرهنگی یران را به نمایش گذارد.این، بخشی از دنیای کارگردانی مستند است؛ دنیایی که حیطه بسیار گسترده و وسیعی دارد و از یک سو شامل گزارش خبری، ورزشی واجتماعی میشود و از سوی دیگر مستند مردم شناسی یا طبیعت را در برمی گیرد.در واقع مستند، خوراک بسیار مهمی برای تلویزیون است و خیلی از برنامه های تلویزیونی؛ از جمله گزارشهای اجتماعی، ورزشی، مردمشناسی یا مستندهای طبیعت در این حیطه قرار دارد. از همینرو، از سال گذشته مستندسازی به عنوان یکی از گرایشهای کارگردانی تلویزیون در دانشکده صدا و سیما مطرح گردیده است و دانشجویان این گرایش با آموزش دروسی از قبیل فرم و محتوا درمستند تلویزیونی، ژورنالیسم تلویزیونی و مجله تلویزیونی، اطلاعات لازم رابرای مستندسازی کسب میکنند.

توانایی های لازم
صدا و سیما از همه هنرها؛ از جمله موسیقی، معماری، ادبیات، نقاشی، طراحی،خطاطی و عکاسی بهره می گیرد. به همین خاطر، دانشجوی کارگردانی تلویزیون باید اطلاعات هنری گسترده ای در همه این زمینه ها داشته باشد.  امامتأسفانه گاه داوطلبان شرکتکننده در مصاحبه حضوری این دانشکده، از مهمترین و بدیهی ترین اطلاعات هنری بی خبر هستند. برای مثال هیچ اطلاعی ازموسیقی کلاسیک و بزرگترین موسیقیدان های آن مثل باخ یا بتهوون ندارند. حتی داوطلبی در پاسخ به این سؤال که موسیقی کلاسیک چیست؟ گفته است که موسیقی بدون کلام را موسیقی کلاسیک میگویند!!

برخی از داوطلبان نمیتوانند آنچه را که می خواهند، بگویند. چنین افرادی نمی توانند کارگردان موفقی شوند. چون کارگردان باید بتواند با بازیگر یا فیلمبردارش بخوبی ارتباط برقرار کند و بگوید که از او چه انتظاری دارد. همچنین دانشجویان این رشته باید روابط اجتماعی خوبی داشته و بتوانند یک گروه را بخوبی اداره کنند. ازهمین رو، افراد گوشه گیر و منزوی و کسانی که منتظرند دیگران وظایف شان رابه آنها گوشزد کنند، در این رشته موفق نخواهند شد.

 در کل داوطبان باید بدانند که در اینجا چیزی تزریق نمیشود تا یک نفر کارگردان، طراح یا برنامه ساز شود. بلکه استادان دانشگاه فقط راه را نشاننمیدهند و خود دانشجو باید با تلاش بسیار و مطالعه فراوان به نتیجه برسد. در این رشته تسلط به زبان انگلیسی نیز بسیار مهم است. چون دانشجویان باید بتوانند از منابع و مآخذ درجه یک استفاده کنند.  منابعی که اکثر قریب به اتفاق آنها به زبان انگلیسی است.

و بالاخره اینکه هنر، یکی از وادی های عشق است و فردی که وارد آن می شود، باید عاشق باشد. کار هنری با فشارهای عصبی و روحی بسیاری همراه است و بیشتر اوقات نیز از شهرت و معروفیت در آن خبری نیست.برای مثال می توان به "ژرژ ملی یس" پدر سینمای داستانی اشاره کرد که در اواخر عمرش در یکی از متروهای پاریس در حال دستفروشی پیدایش کردند. ویژگی عالم هنر این است که وقتی آدم های جدید می آیند، آدم های قدیمی فراموش می شوند. برای همین اگر کسی عشق و علاقه واقعی به هنر نداشته باشد، نمیتواند دراین وادی دوام بیاورد .

زمینه های شغلی

  1. همکاری با گروه های تولید فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی .
  2. تدریس در کلاس های آزاد آموزش هنرهای نمایشی و فرهنگسراها و آموزشگاه های مختلف .
  3. مجری یا همکار در کارهای پژوهشی صدا و سیما .
  4. مدیریت و برنامه ریزی یا ارزشیابی فعالیت های هنری و آموزشی مرتبط با تلویزیون و سینما و نمایش .
  5. طراحی دکور و صحنه برای برنامه های تلویزیونی .
  6. فیلم برداری از خطوط تولیدی در کارخانه ها به عنوان فیلم مستند و یا آموزشی .

مدیریت سینماها و سالن های نمایش و اماکن مشابه .

درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس مشترک در هر دو گرایش
مبانی ارتباطات، مردم شناسی و رسانه های تصویری، عکاسی، آشنایی با هنر درتاریخ1 و 2 ، تاریخ تلویزیون و فناوری رسانه های جدید، حکمت هنر اسلامی ، ارتباطات بصری ، آشنایی با فلسفه ، پژوهش و نگارش در تلویزیون ، تلویزیون -
زبان و ساختار، درک و بیان بصری ، مخاطب شناسی تلویزیون، فلسفه هنر ، ابزارشناسی تولید، شناخت عوامل نمایش، گونه شناسی فیلم ، مبانی برنامه سازی تلویزیونی، کارگاه تصویر و نور، مبانی تدوین، مبانی برنامه سازی تک دوربینه، گونه شناسی برنامه های تلویزیونی، مبانی کارگردانی نمایش،مستندشناسی، موسیقی در فیلم و تلویزیون، تدوین دیجیتال، جلوه های خاص ، کارگاه چند رسانه ای، طراحی و مدیریت تولید، تلویزیون آموزشی، پروژه نهایی.


دروس تخصصی گرایش نمایش
بازیگردانی و کارگردانی، برنامه سازی استودیویی، تصویرنامه نویسی، سمینار برنامه سازان تلویزیونی، واحد سیار، برنامه سازی تک دوربینه ، کارگاه نمایش تلویزیونی.


دروس تخصصی گرایش مستند
مستند تلویزیونی: فرم و محتوا، نویسندگی برای مستند، مستندسازی ، تاریخ و نقد فیلم مستند، ژورنالیسم تلویزیونی، سمینار بررسی مستندسازان ، مجله تلویزیونی.

0
0
0
s2sdefault

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر خود را اعلام می نماید

بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید‫.‬ البته بدون ثبت نام هم می توانید نظر و یا سؤال خود را ثبت کنید‫.‬ )
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت