عکاسی

مقدمه : اولین عکس ها با دوربین های ابتدایی با کمترین تجهیزات تولید می شدند و امکانات و تجهیزاتی که امروزه برای عکاسان مهیا است ، قابل مقایسه با آن زمان نیست.  اما با کمی دقت میتوان متوجه شد که عکس های آن دوران با عکس های آتلیه ای امروزه تفاوت چندانی ندارند . چرا که هر دو ، عکس هایی خشک و بی روح هستند که همه چیز روی شان ثبت می شود ، بدون این که از خودشان اظهار وجودی بکنند . عکس هایی که با حاشیه ای سفید به کاغذ چسبیده اند و این خود تأکیدی بر فاصله این عکس ها با واقعیت است و چه تأسف بار است که بسیاری از مردم عکاسی را مساوی با همین عکس های خانوادگی میدانند! و متعجب هستند که چرا عده ای از جوانان برای فراگرفتن این حرفه چهار سال در دانشگاه تحصیل می کنند در حالی که بسیاری از عکاسان موفقی که آنها می شناسند ، این حرفه را نسل در نسل فرا گرفته اند و اصلاً تحصیلات دانشگاهی ندارند.

 اما استادان و دانشجویان رشته عکاسی نظری متفاوت دارند. آنها معتقدند که استودیوهای عکاسی به "حرفه عکاسی"می پردازند در حالی که دانشگاه ها "هنر عکاسی" را آموزش می دهند . دانشجویان رشته عکاسی با علوم و فنون مختلفی در زمینه عکاسی آشنا شده و همچنین رشته های مختلف عکاسی را از قبیل : خبری ، تبلیغاتی ، علمی ، طبیعت و پرتره آموزش می بینند. البته این اطلاعات خیلی جامع و عمیق نیست . چون هریک از رشته های فوق، خود دنیای گسترده ای دارد که نمی توان طی چهار سال با آنها آشنا شد و اصلاً یک عکاس نمی تواند با تمامی این رشته ها و تجهیزات مربوط به آنها به خوبی آشنا گردد.

 در ضمن دانشگاه تنها راه دستیابی به اطلاعات علمی و فنی و هنری مورد نظر در رشته عکاسی نیست. اما یک دانشجوی عکاسی می تواند طی مدت کوتاه تری این اطلاعات را کسب کند.  یعنی معلوماتی را که یک عکاس تجربی طی مدت طولانی به دست می آورد ، یک دانشجو در مدت چهار سال آموزش می بیند. در واقع یک عکاس به ثبت و گزینش لحظه هایی از زمان می پردازد که دربردارنده نمایشی ازحالات انسانی ، پدیده های علمی ، مناظر طبیعی یا هر موضوع دیگری است که قابل ثبت بر روی نوار حساس فیلم می باشد .

این گزینش از یک سو برپایه شناخت فرهنگ جامعه و شناخت عمومی هنرها استوار است و ازسوی دیگر بر انتقال و تطبیق آنها با فن شناسی و علوم مربوط به عکاسی تکیه دارد و مهمترین کار عکاسی عبارت است از تلفیق به جا ودرست این دو با یکدیگر . چرا که فن شناسی در عکاسی به ساخت قالب اصلی عکس کمک می کند و شناخت فرهنگ ، جامعه و هنر به ساخت محتوای کار یاری می رساند.

انتقال بسياری از مفاهيم بصورت عكس امكان پذير است.گرچه دوربين‌هاي اتوماتيك ديجيتالي به سرعت در بين عكاسان راه خود را باز كرده‌اند ولي ما بايد آنچه در اين زمينه در دانشگاه تدريس مي‌شود را به‌ خوبي بشناسيم. بنيان و اساس عكاسی فيزيك و شيمی است. فيزيك درباره ساخت و كاربرد وسايل اپتيك و اثر عدسي‌ها و شيمي درباره مواد حساس و واكنش‌هايی شيميائی عكاسی بحث می كند.

می توان گفت حتی به تازگی تحصيل كرده ی رشته عكاسي  دستيار ساير رشته‌هاي علمی و فنی و شاخه‌های گوناگون هنری تجسمی و حتّی بيان ادبي شده است . وجود عكس در تبليغات ، صنعت ، روزنامه‌نگاری ، مقاله نويسی در زمينه‌های مختلف علوم پزشكی ، فيزيک ، جانور شناسی ، سينما ، نجوم، سند تاريخی ، اجتماعی ، خبر رسانی  و ... سندی بر این مدعاست .


توانایی های لازم  :
هنرمند عکاس به هنر دیدن مجهز است. چشم های هوشیار و جستجوگر او به معنی مکان ها، اشیاء و حوادثی رخنه می کند که از نگاه لغزنده چشم های دیگران پنهان می ماند. بنابراین زیبایی را در چیزهای پیش پاافتاده ، غیرمعمول را در معمول و معنی را در ظاهراً بی معنی می بیند.همچنین یک عکاس باید در محیط جامعه بوده و پرجنب و جوش باشد. چون عکاسی مثل نقاشی نیست که در خانه بنشینیم و هرچه دلمان خواست نقاشی کنیم و حتی در تابستان، پاییز را بکشیم بلکه عکاسی شکار لحظه ها است . پس باید در ساعات مختلف شبانه روز در مکان های متفاوت حضور داشت تا بتوان لحظه مورد نظر را شکار کرد. و بالاخره یک عکاس باید اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد . یعنی باید شعر بخواند، داستان بخواند، روزنامه بخواند تا بفهمد در کجا و در چه زمانی زندگی می کند چون عکاسی که در زمان حال نباشد، نمی تواند عکس بگیرد.

توانایی و زمینه ی شغلی :

  1. 1.عکاسی خبری و عکاسی مستند برای مطبوعات ، روابط عمومی سازمان ها ، جشنواره ها و موارد مشابه .
  2. 2.عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی برای موسسات تبلیغاتی و به طور کلی تبلیغات .
  3. 3.عکاسی از مراسم های مختلف .
  4. 4.عکاسی از زیبایی های طبیعت و آثار تاریخی . (برای استفاده و تزئین در اماکن شهری ، هتل ها و ...)
  5. 5.مدیریت لابراتوار عکاسی و پذیرش و انجام سفارشات متنوع عکاسی حرفه ای .
  6. 6.تدریس عکاسی در هنرستان ها و آموزشگاه ها و دانشکده های هنری و کلاس های آزاد هنری .
  7. 7.مدیر آرشیو عکس در موسسات بزرگ انتشاراتی و مطبوعات .
  8. 8.تصویرسازی برای کودکان ، نوجوانان و بزرگسالان با استفاده از عکاسی .
  9. 9.عکاسی پرتره (چهره)
  10. 10.عکاسی در گروه های تهیه ی فیلم های سینمایی یا تلویزیونی .

درس های این رشته در طول تحصیل :
آشنایی با رشته‌های هنری ، آشنایی با فیلمبرداری ، آشنایی با هنر در تاریخ 1، 2 ، آشنایی با هنرهای سنتی ایران 1 ، تاریخ اسلام ، تاریخچه عکاسی ، تاریخچه کتابت ، تجزیه و تحلیل و نقد آثار هنرهای تجسمی ، تجزیه و تحلیل و نقد عکس 1 و 2 ، تصویر متحرک 1 ، جامعه کنونی ایران و انقلاب اسلامی ، خوشنویسی و طراحی حروف 1 و 2 ، ریاضیات پایه و آمار ، ریاضیات پایه و مقدمات آمار ، ربان خارجی 1 و 2 ، زیست شناسی ، شیمی عمومی و شیمی عکاسی ، طرح و رساله ی نهایی ، عربی 1 و 2 ، فارسی  1 و 2  ، فنون و بازسازی عکس ، فنون عرضه و نمایش عکس ، فیزیک و ابزارشناسی ، مبانی هنرهای تجسمی 1 و 2 ، منطق و متولوژی ، نورپردازی ، هندسه مناظر و مزایا ، کارگاه ارتباط تصویری عمومی سطح یک 1 ، کارگاه تخصصی عکاسی 1 و 2 ، کارگاه عکاسی 1 و 2 و 3 و 4 و 5 و  6 ، و ...

0
0
0
s2sdefault