آزمون مرحله دوم مجسمه سازی

به طور کلی آزمون عملی مجسمه سازی به دو بخش طراحی و حجم سازی تقسیم می شود. لازم به ذکر است در سال هایی که این آزمون در دانشگاه هنر برگزار شود، بیشتر بخش طراحی مدنظر قرار می گیرد، و از بخش حجم سازی سؤالات زیادی مطرح نمی شود. اما در صورتیکه آزمون در دانشگاه تهران برگزار شود، آزمون شامل بخش حجم سازی نیز می شود که بسیار مهم و حجم سازی داوطلب بسیار در نمره نهایی تاثیرگذار می باشد.

بخش طراحی برای داوران از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و می توان گفت آزمون عملی مجسمه سازی بر پایه طراحی استوار است. زیر جلد هر هنری،"طرح" وجود دارد. حتی در موسیقی و ادبیات هم، با معنای امروزی تر،"دیزاین"وجود دارد. به همین دلیل بسیار مهم است تا داوطلب در جلسه با طراحی اولیه خود از مدلی که در برابر او قرار می گیرد که اصولاً یک فیگور انسانی است به داوران ثابت کند که با دو رویکرد طراحی عینی و طراحی ذهنی آشنایی داشته و در آن تبحر نیز دارد. زیبایی شناسی خطوط در ترسیم، درک عمیق فرم و فضا از مهم ترین عوامل موفقیت در آزمون عملی مجسمه سازی است.

متاسفانه به علت ضعف نظام آموزشی و یک سری تمایلات موارد ذکر شده در کلاس های طراحی هنرستانی تدریس نمی شود و بسیاری از داوطلبان در این بخش دارای ضعف جدی هستند. به همین دلیل حتی برای این دسته از داوطلبان استفاده از بخش طراحی کلاس علاوه بر حجم سازی بسیار توصیه می شود.

بخش طراحی آزمون عملی مجسمه سازی به دو بخش تقسیم می شود:

1. طراحی اسکیس
در این بخش، فیگور با بازه های زمانی کوتاه تغییر حالت داده و داوطلب باید با کشیدن خطوط بلند و دقیق سعی در نمایش فرم کلی فیگور نماید.

2. طراحی عینی
فیگور در این بخش مدت نسبتاً طولانی بی حرکت ایستاده تا داوطلبان بتوانند از او طراحی کنند. در این بخش، نمایش جزئیات و طراحی دقیق از فیگور بسیار اهمیت دارد.

لازم به ذکر است، امکان دارد با رویکرد هر ساله داوران طراحی فیگوراتیو حذف و به طراحی از اجسام بی جان تبدیل شود. اما حتی در این صورت، باز هم لازم است تا داوطلب طراحی اسکیس و عینی را بلد باشد و حتی در روز آزمون چند نمونه از طراحی های فیگوراتیو خود را به همراه داشته باشد تا در صورت مصاحبه حضوری نمونه کارهای خود را به داوران نشان دهد.

بخش حجم سازی نیز همان طور که گفته شد، اصولاً در دانشگاه تهران و با دو رویکرد گرفته می شود:

1. حجم سازی با گل
در این بخش از داوطلب می خواهند تا از توده ای گل، فرم های انسانی کوچک در حالت نشسته، ایستاده و... در بیاورد. به همین دلیل لازم است تا داوطلب همراه خود ابزار گِل کنی را به همراه داشته و آمادگی کار کردن با گِل از قبل برایش ایجاد شده باشد.

2. حجم سازی با مفتول
مقدار معینی مفتول فلزی در اختیار هر یک از داوطلبان قرار می گیرد و از آن ها می خواهند تا در مدت معلوم با این مفتول فلزی حجم های مختلف فلزی را بسازند. فرم هایی مانند: سه مکعب تو در تو، کره و مکعب همزمان و... .

آنچه مسلم است، آزمون عملی مجسمه سازی بسیار حرفه ای و دارای قلق هایی است که در صورت علاقه مندی به این رشته استفاده از کلاس های آزمون عملی مجسمه سازی به شما پیشنهاد می شود. زیرا هر ساله این آزمون تغییراتی کرده که یک مدرس آگاه و کاربلد می تواند به شما کمک کند.

قبولی های مجسمه سازی آموزشگاه هونَر در سال های اخیر:

 

ردیف نام و نام خانوادگی رتبه  دانشگاه محل تحصیل
1 شکوه جعفری 10 دانشگاه تهران
2 امیرحسین حاجی خانی 150 دانشگاه هنر تهران
3 حمید محمدحسین 530 دانشگاه هنر تهران
4 ماندانا باقری 1321 دانشگاه هنر تهران

 

معرفی استاد: علی محرمی

- فارغ التحصیل مجسمه سازی از دانشگاه هنرهای زیبا تهران

- فارغ التحصیل کارشناسی ارشد ارتباط تصویری

- تدریس در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور                                                                          

- طراحی ، اجرا و نصب بیش از 14 مجسمه شهری  در شهرهای مختلف ایران

- منتخب جشنواره های مختلف از جمله: چهارمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران، کوئین گالری تورنتو کانادا، جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان و...

- شرکت در بیش از 10 نمایشگاه داخلی و خارجی به صورت انفرادی یا گروهی

 

* تمامی حقوق این مقاله برای آموزشگاه هونر محفوظ است و هرگونه استفاده بی اجازه پیگرد قانونی دارد.

0
0
0
s2sdefault